Öka intäkten genom paketering

paketering

Paketera era produkter. Statistik visar tydligt att en arrangör som erbjuder försäljning av flera olika produkttyper i en och samma webbshop också ökar sin totala försäljning.

Paketering kan tillämpas på många olika sätt. Någon skapar färdigpaketerade erbjudanden innehållande biljett tillsammans med en kaffe, bulle och en halsduk. Andra väljer mer dynamisk paketering där konsumenten själv väljer att sätta ihop sitt paket. Vi anser inte att det ena behöver ta ut det andra, utan paketeringen bör byggas upp för optimering mot olika konsumentkategorier.

Systemmässigt har vi utvecklat funktioner för olika typer av paketeringar, både statiska och dynamiska. Uppsidan med paketering är densamma som all förköp, dvs. att ni som arrangör direkt eller indirekt styr försäljningen till ett tidigare skede vilket medför att ni stärker er likviditet. Vid förköp så upplever konsumenten, rent psykologiskt, att denne har mer pengar att spendera på arenan, vilket också förbättrar snittintäkten per besökare.

Paketering kan även användas som ett alternativt verktyg för att upprätthålla abonnemangspriser, istället för att rabattera. Paketera exempelvis ett abonnemang med en replikatröja eller halsduk, eller varför inte x antal fikabiljetter. Ytterligare ett exempel är att paketera ett abonnemang tillsammans med x antal s.k. pottbiljetter. Möjligheterna är oändliga, och paketering kan både användas i sin enkelhet eller med mer komplexitet. Oavsett är paketering ett bra verktyg för att våga behålla värdet på sitt varumärke.

Intresserad?